5 feb. 2012

LIMBAJ SI ATITUDINE IN POLITICA ROMANEASCA

       Cu siguranta oricare din utilizatorii de internet si cititorii de presa romaneasca au putut si pot observa degradarea limbajului si atitudinii in ultimii ani a mesajului politic care s-a transferat in celelalte medii cu usurinta - viata privata, educatie. Presa nu mai vinde daca informatia publicata nu contine o declaratie dura (care din puctul meu de vedere este lipsita de o minima educatie) din partea unei figuri publice - fie politica, fie din orice mediu care prezinta importanta in mediul public.
   Este ingrijoratoare propagarea zilnica a adjectivelor pestrite in viata de zi cu zi a romanilor. Desi am incercat de fiecare data sa raspund de exemplu, sustinatorilor (fara cauza) a unui guvern in agonie,dezorientat si fara autoritate, raspunsul in medii a fost de o contundenta infioratoare. Am fost caracterizati (cei de aici, care in cateva randuri am protestat fata de slabiciunea statului roman reprezentat de un guvern slab si nepregatit) ca si "viermi", "ciumpalaci", "nenorociti", "corupti", "mafioti", "platitori de manifestanti", "jigodii".
     Este uimitor ca organizarea unui protest poate provoca o reactie ca a celor care, personal, m-au amenintat telefonic cu "ruperea capului", ca suntem "niste nenorociti" si "tradatori de tara". In total limbajul si atitudinea acestora - departe de a ne speria cu ceva - frizeaza ridicolul si atrage o intrebare legitima: "Cat de mult a scazut nivelul limbajului politic in Romania?".
       Acum ceva ani, studiind tehnica retoricii in politica romaneasca pentru un examen, am ramas impresionat de unele texte de interpelare in Parlamentul Romaniei, insa in perioada interbelica. Pleadoarii celebre ca cele de Bratianu, Iorga, Delavrancea sunt inlocuite azi de discursul cu ura, frustrare si incultura... Ce frumoasa si expresiva este limba romana domnilor politicieni! Am uitat oare de bunele maniere sau simtim neaparat nevoia unor jigniri permanente. Discursul politic in toate partidele politice sunt insotite de adjective jignitoare cu privire la situatia capilara, aspect fizic, inteligenta, studii si comparatii cu toate vietuitoarele pamantului incepand cu "viermii". Asa se face, ca in ultima publicatie de pe blog, atat eu cat si colega mea Mariana Venec, ne-am semnat ca ciumpalac si vierme: sa fim intelesi in conformitate cu atitudinea si limbajul politic de azi.
       In afara Romaniei, in orice stat din UE, orice jignire adusa prin intermediul internetului sau oricarui mediu public se pedepseste atat civil cat si penal - in unele cazuri. Insa intr-o tara in care inclusiv Presedintele ei se exprima intr-un limbaj de cartier nu se poate pretinde aplicarea unei astfel de norme, fiind periculos inclusiv pentru acesta (ma refer la presedinte). Asa ca nu intereseaza o astfel de reglementare.
     Jignirea sau epitetul pestrit face ca un dialog sa para infantil, sa nu aibe relevanta. Si asta este acum discursul politic: fara nici o importanta, fara mesaj.
      In final, am o intrebare pentru cititorul acestui blog : "Nu-i asa ca nu e chiar interesanta o publicatie fara jigniri si calificative?" Daca raspunsul dumneavoastra este da....atunci avem o problema. Dar ne "racorim" repede uitandu-ne la orice televiziune nationala, citind un interviu politic sau comentarii in retelele sociale....

Un comentariu:

  1. Eu din 1997 in fiecare an o luna de zile pe an vizitez tarile Europei.Cum trec granita va pot impartasi ca eu si sotia mea ne simtim ca acasa liberi, in siguranta, cu zambetul pe buze permanent si cu sentimentul ca suntem mai sanatosi.
    De ce? Dumneavoastra cei care traiti in Vest cunoasteti foarte bine aceste amanunte. Ma intreb de ce guvernantii nostrii nu fac nici un pas in aceasta directie?
    Nu sunt de vina numai cei de la guvernare si de
    la Presedintie ci si noi cei care votam care nu avem foarte clar ce ne dorim.Oameni competenti sau oameni care stiu sa ne minta cu discursuri sforaitoare si spumoase.
    In Romania nu exista separatia puterii in stat, nu exista organe ale puterii de stat, fisc, politie si nici justitie.

    RăspundețiȘtergere